• White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon

Skok w tandemie - jak, gdzie i za ile?

Skok w tandemie to już od wielu lat bardzo popularna forma rozrywki, również w Polsce. U wielu ludzi pojawia się na bucket listach, postanowieniach noworocznych, czy listach marzeń. Przez jednych postrzegana jest podobnie jak weekendowe rozrywki typu skok na bungee, wizyta w parku rozrywki, czy wyjście na gokarty, przez innych raczej jak wyzwanie życia, odbierana jako coś najbardziej ekstremalnego, co tylko można w życiu zrobić, stawiana na równi ze zdobyciem Mont Everest lub przebiegnięciem maratonu. :)

Ja postaram się wytłumaczyć czym jest skok w tandemie, jak to dokładnie z nim jest i krok po kroku wytłumaczyć cały proces skoku.

 

fot. Jacek Heliasz

 

Skok w tandemie jest to skok spadochronowy, w którym pasażer jest przypięty do instruktora specjalną uprzężą. Jest to bardzo podobny skok jaki wykonują profesjonalni skydiverzy, samodzielni skoczkowie - wykonuje się go z takiego samego samolotu, z takiej samej wysokości (4000 metrów), jest taki sam czas wolnego spadania (około 55 sekund), a co za tym idzie - emocje są identyczne. Tym co różni te skoki jest to, że w przypadku skoku w tandemie o bezpieczeństwo i cały przebieg skoku dba wykwalifikowany, doświadczony instruktor.

 

TERMINY SKOKÓW

 

Skoki w Polsce wykonuje się zazwyczaj od początku kwietnia do końca października. To okres, w którym polska pogoda umożliwia nam miłe i bezpieczne latanie. Strefy zazwyczaj skaczą w weekendy, ale są też takie, które wykonują skoki w piątki, bądź też inne dni tygodnia. Organizacja skoków zależy oczywiście także od pogody - nie powinno padać, wiać za mocno, a zachmurzenie powinno być co najwyżej umiarkowane.

W skoczne dni strefy działają od wschodu do zachodu słońca.

 

MIEJSCE SKOKÓW

 

Skoki wykonuje się na tzw. strefach spadochronowych. Są to krótko mówiąc firmy posiadające odpowiedni samolot, sprzęt i zatrudniające instruktorów, prowadzące działalność spadochronową. Działają one na lotniskach sportowych. Na tych samych lotniskach często działa aeroklub i uprawiane są inne sporty lotnicze - latają małe samoloty, szybowce, paralotnie itd. 

Takich stref w Polsce jest trochę, od mniejszych, działających okazjonalnie, z mniejszymi samolotami, do tych naprawdę dużych, prężnie działających, na których co weekend wykonuje się mnóstwo skoków. Strefy są rozsiane tak naprawdę po całej Polsce, są przy prawie każdym większym mieście, ale też przy mniejszych miejscowościach. Często są trochę oddalone od granic miasta. Jest więc duże prawdopodobieństwo, że w promieniu 100-200 km od swojego domu każdy taka strefę znajdzie.

Coraz rzadziej już, ale wciąż można spotkać się ze skokami tandemowymi organizowanymi przez aerokluby, obecnie są to częściej nowoczesne, prywatne firmy.

 

KOSZTY SKOKU


Koszty skoków wahają się od mniej więcej 700 zł (sam skok) do około 1000 zł (w przypadku wyboru dodatkowego wideofilmowania). Często strefy wprowadzają promocje sezonowe, tańsze skoki w tygodniu niż w weekendy, zniżki grupowe, skoki dla par itp. - warto zatem śledzić fanpage stref na Facebooku, żeby być na bieżąco z aktualnymi ofertami.  

 

PRZEBIEG SKOKU 

 

1. Zakup skoku

 

Myślę, że całą przygodę najsensowniej zacząć od zakupu skoku i zarejestrowania terminu jego wykonania. 

Skoki można kupić tak naprawdę na wiele sposobów:

- bezpośrednio na strefie, na której chce się wykonać skok (stacjonarnie, przez sklep internetowy lub telefonicznie)

- przez serwisy typowo prezentowe i groupony dystrybuujące usługi stref spadochronowych
- przez różnych pośredników (często konkretni kamerzyści, instruktorzy lub inne osoby sprzedają skoki w tandemie na rożnych strefach) 

Jeśli ktoś ma na swojej stronie ma wymienione 5 miejsc w Polsce, na którym wykonuje skoki i do tego 3 tunele, w których szkoli, to jest to właśnie jakiś konkretny instruktor lub kamerzysta, działający w różnych miejscach w Polsce. Nie mówię, że nie należy kupować od takich ludzi skoków, to zostawiam do wyboru. Strefy natomiast można poznać w internecie po spójnym logo, nazwie, stronie na Facebooku, stronie internetowej, zaznaczonej lokalizacji na mapie Google itd. :) 

Podczas zakupu można dobrać sobie także kamerowanie. Często strefy mają dwie wersje kamerowania - przez zewnętrznego kamerzystę lub z tzw. handycam, czyli kamery zamontowanej na ręce instruktora, warto zwrócić na to uwagę. 

Jeśli kupujecie go w ramach prezentu dla innej osoby, w większości miejsc dostaniecie ozdobny voucher (w formie elektronicznej lub tradycyjnej) lub nawet ozdobne pudełko.

 

2. Przed przyjazdem na lotnisko

 

Przygotowań przed skokiem tak naprawdę nie jest wiele. Przed skokiem nie pij alkoholu i nie zażywaj środków psychoaktywnych. Zjedz śniadanie, ale nie takie, po którym później mogłoby ci być niedobrze. Weź ze sobą wygodne, niekrępujące ruchów ubranie i sportowe buty. Dziewczyny warto żeby związały włosy - rozczesywanie kołtunów po skoku do najprzyjemniejszych nie należy. ;)

Jeśli masz wadę wzroku, a do wyboru okulary lub soczewki, polecam założyć soczewki. 
Na lotnisko należy przybyć około godziny przed zaplanowaną godziną skoku, a dzień wcześniej zadzwonić, aby potwierdzić swój skok. 

 

3. Na strefie

 

Pierwszą rzeczą jaką warto zrobić po przyjeździe na lotnisko jest odszukanie recepcji. 

Tam dopełnia się wszystkie formalności. Miej ze sobą dowód osobisty i ewentualne potwierdzenie wpłaty zaliczki, numer rezerwacji itd. Jeśli dostałeś skok w prezencie, weź ze sobą voucher. Będziesz musiał podpisać także umowę na skok. Zawarte będzie w niej między innymi to, że twój stan zdrowia pozwala na wykonanie skoku i, że skaczesz na własną odpowiedzialność. Osoby niepełnoletnie potrzebują zgody rodziców, aby wykonać skok w tandemie.

Po wypełnieniu tych wszystkich formalności, następuje spotkanie z instruktorem. Możesz zadać mu wtedy wszystkie nurtujące cię pytania. Potem dobierze on pasujący kombinezon oraz okulary, a następnie ubierze cię w specjalną uprząż, którą dopasuje tak, żeby idealnie leżała. Wtedy warto zdjąć wszelką biżuterię, zegarek i wyciągnąć wszystkie przedmioty z kieszeni. Następnie przeprowadzi szkolenie, które jest stosunkowo krótkie - trwa około 5-10 minut. Podczas niego wytłumaczy, kiedy i jak się zachowywać oraz jak będzie wyglądać cały przebieg skoku, w szczególności wyjście z samolotu i lądowanie. Po szkoleniu jesteś już gotowy, aby razem z instruktorem iść do samolotu.

 

4. W samolocie

 

Lot samolotem trwa około 20 minut. Masz wtedy czas, aby podziwiać widoki, które z takiej wysokości są naprawdę przepiękne. Możesz też rozmawiać z instruktorem, kamerzystą, czy innymi skoczkami przebywającymi w samolocie oraz obserwować jak zachowują się, przygotowując do skoku. 

Na około 3000 metrów instruktor poprosi cię, żebyś usiadł na jego kolanach, wtedy przypnie twoją uprząż do swojej i poprosi, żebyś zapiął kombinezon dokładnie pod szyją i założył gogle. Na pokładzie samolotu zacznie się małe poruszenie, wszyscy skoczkowie zaczną przygotowywać się do wyskoku.

Po kolejnych kilku minutach, kiedy samolot osiągnie już pułap 4000 metrów, na pokładzie (jeśli jest sygnalizacja świetlna) zapali się zielona lampka. Wtedy jeden ze skoczków otworzy drzwi. Na pewno jest to jeden z bardziej emocjonujących momentów, zobaczysz wtedy jak wysoko jest samolot i jak szybko on leci. Zaczyna wtedy naprawdę mocno wiać i jest głośno. :) 

 


5. Wyście z samolotu

 

Po otwarciu drzwi, zaczną wyskakiwać pierwsi skoczkowie. Może zdarzyć się też tak, że ty z instruktorem będziecie wychodzić jako pierwsi. Jeśli wybrałeś skok z kamerowaniem, kamerzysta wyjdzie pierwszy i stanie na zewnątrz samolotu, trzymając się specjalnego uchwytu, cierpliwie na ciebie czekając. W zależności od typu samolotu, będziecie albo stali, albo siedzieli w drzwiach. Stanie w drzwiach i czucie wiatru we włosach myślę, że jest jednym z najpiękniejszych momentów w całym życiu. Ale zanim zdążysz nacieszyć się i oswoić z tą chwilą, poczujesz jak instruktor przechyla się, przez co wypadniecie z samolotu i przez pierwsze 2-3 sekundy prawdopodobnie nie będziesz wiedział co się z tobą dzieje - czy jesteś głową w dół, nogami w dół, gdzie się znajdujesz. Często podczas wyjścia robi się z instruktorem salto, co jest dodatkową atrakcją.

Po chwili poczujesz jak twoja sylwetka się stabilizuje, a wszystko zaczynie robić się trochę spokojniejsze. Zadzieję się tak dlatego, że instruktor wyrzuca tzw. draga. Jest on taką stabilizującą banieczką, która pomaga zwolnić i spoziomować cały tandem. 

 

6. Skok

 

Po kolejnych 2-3 sekundach zaczniesz powoli odnajdywać się w nowym otoczeniu i zdawać sobie sprawę, co tu się właśnie na około wydarza. Wtedy cały lot stanie się bardziej świadomy, przyjemny i zacznie się prawdziwa zabawa. Będziesz miał czas na zabawę, oglądaniu widoków, krzyczenia z radości, cieszenie się tym lotem. Jeśli będziesz leciał z kamerzystą lub kamerą, możesz pokazywać różne rzeczy, serduszka, przesyłać buziaki i machać rękami, a kamerzyście przybić piątkę lub żółwika.

Będziecie lecieć przez około 55 sekund, z prędkością 200 km/h. Po tym czasie, na wysokości około 1800 metrów, instruktor otworzy spadochron. Poczujesz wtedy jak zwalniacie, pionizujecie się, w dole zobaczysz swoje nogi, a nad głową otwierający się spadochron.

 


7. Po otwarciu spadochronu

 

Lot na otwartym już spadochronie jest zdecydowanie spokojniejszy i bardziej stonowany, ale absolutnie nie nudny. Wtedy będziesz słyszeć już instruktora i będziesz mógł z nim zacząć rozmawiać. Na pewno poprosi cię on o zdjęcie okularów i wyrównanie ciśnienia w uszach. Potem da ci do rąk tzw. linki sterownicze, abyś sam mógł poczuć jak steruje się taką czaszą i troszkę się pobawić. Jeśli będziesz chciał, porobicie z instruktorem szybkie, dynamiczne zakręty, co według mnie jest kolejną mega frajdą. Jeśli nie będziesz czuł się na siłach, lot będzie spokojny i wolny. W tym czasie będziesz mógł bardziej przyjrzeć się widokom, nad czym latacie, zaczniesz dostrzegać pierwsze zarysy budynków, aut, a troszkę niżej - także ludzi.

 

 

8. Lądowanie

 

Rundę do lądowania instruktor zacznie na około 300 metrach, w tym momencie nie będziesz mógł dotykać już linek sterowniczych, ani żadnej innej części spadochronu. Proces lądowania zacznie się już na około 100 metrach, będziecie już wtedy nad miejscem lądowania, a instruktor ustawi spadochron pod wiatr. Instruktor poprosi cię, abyś podniósł nogi do góry (dokładnie tak jak ćwiczyliście na szkoleniu), a nad samą ziemią zaciągnie sterówki, spadochron utraci prędkość, a ty poczujesz, że dotknęliście ziemi. Lądowanie odbywa się zazwyczaj na pupę i jest bardzo łagodne. Czasami również na nogi, zależy to od preferencji instruktora. 

 

9. Po skoku

 

Po lądowaniu instruktor odepnie cię od siebie i wtedy możesz cieszyć się, krzyczeć i dawać upust swoim dużym emocjom. Dostaniesz także certyfikat wykonania skoku (od niektórych stref też na przykład szampana), będziesz mógł zrobić sobie zdjęcie z instruktorem i wyściskać całą rodzinę, która z tobą przyjechała.

 

 

10. Przed wyjazdem ze strefy

 

Po skoku poczekaj aż instruktor wróci z tobą do układalni i zdejmie z ciebie uprząż. Pamiętaj, aby oddać mu także okularki i kombinezon i zabrać wszystkie swoje rzeczy. W przypadku zakupu filmowania, zapytaj jak i kiedy możesz spodziewać się materiałów i upewnij się, że zostawiłeś swoje dane kontaktowe. Jeśli przyjechałeś autem, poczekaj chwilę, aż opuści cię adrenalina i nogi staną się mniej miękkie, zanim wyjedziesz na drogę. 

 

Skok w tandemie to cudowne wspomnienia i cudowne przeżycie - każdy chociaż raz w życiu powinien tego spróbować. Ja polecam bardzo i życzę wszystkim miłych skoków! 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload